سايت  جديد زرقان20

 

 

 

آدرس تغيير نكرد...

 

زرقان 20  را در همان آدرس قبلي zarghan20.ir         مشاهده نماييد.

 

 

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: شنبه 3 آبان 1398برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اطلاعيه مهم:

به دليل تغييرات و تعميرات ساختاري در سايت زرقان 20 در چند روز آينده سايت غير فعال خواهد شد، و شما از این پس میتوانید با آدرس  www.zarghan20.tk  وارد سایت فعلی زرقان 20 شوید و سایت جدید زرقان 20 به آدرس www.zarghan20.ir تا چند روز آینده کامل شده و با چهره اي جديد در خدمت شما عزیزان خواهيم بود.

با تشكر مديريت زرقان20

 

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: سه شنبه 29 مهر 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بازديد فرماندار،بخشدار و رئيس اداره تربيت بدني شهرستان جغتاي از روستاي زرقان

ديروز ظهر فرماندار شهرستان جغتاي به همراه بخشدار ورئيس اداره تربيت بدني شهرستان جغتاي به زرقان آمدند و برخي مشكلات روستا را بررسي نمودند وفرماندار در مسجد جامع سخنراني نمود، به گفته بهشتي فر علت اصلي حضور مسئولان بررسي  و بازديد از محل ساخت سالن ورزشي بود ،البته به دليل عدم هماهنگي هاي لازم زمين مورد نظر واگذار نگرديد و شورا زمين ديگري كه در محل خروجي روستا به سمت باغستان است ، براي ساخت سالن ورزشي در نظر گرفت.

فرماندار و بخشدار و ديگر مسئولين نيز پس از گشت و گذاري كوتاه در روستا ،بازديد خود را به پايان رساندند.

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: دو شنبه 28 مهر 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آخرين خبر ها از تحولات روزهاي اخير روستاي زرقان

*اجراي طرح هادي در برخي نقاط روستا در حال اجراست، طرح هادي يا همان طرح بهسازي روستا ،در اوايل كار با ممانعت اهالي روبرو مي شد، اما با آگاهي بخشي خوب به اهالي توسط شوراي روستا، اكنون اهالي با رضايت خود باعث باز گشايي كوچه روستا مي شوند،البته ساخت وساز و هزينه اين عقب نشيني منازل برعهده دهياري مي باشد.

به گفته شورا تا چند روز آينده گلوگاه اصلي خيابان امام رضا(ع) به سمت مسجد جامع بازگشايي خواهد شد،اين گلوگاه ضلع شرقي ميدان قتلگاه مي باشد كه چند سالي است توسط عليرضا رامشيني و يوسفعلي يوسفي نژاد اجازه بازگشايي داده نشده بود، طي توافق ايجاد شده ، اين گلوگاه از هردوطرف جاده بازگشايي خواهد شد.

* مرحومه خانزاد همسر رشيد زرقاني ديروز بعد از ظهر دارفاني را وداع گفت.

*تصميمات مهم شورا روستا در دوره جديد رياست شورا درخصوص وضعيت پخت نان در نانوايي ها:

به گفته شوراي محترم روستا آقاي عليرضا بهشتي فر 2باب از نانوايي هاي زرقان مقرر شده است كه شيفت  بعد از ظهر نيز نان پخت نمايند، اين مصوبه چند وقتي است كه در حال اجرا مي باشد.

همچنين آقاي عليرضا بهشتي فر به تصميم جديد شورا درباره فروش نان در سه مغازه منتخب روستا در ايام محرم ،عيد نوروز و شهريور ماه اشاره كرد .

* صداو سيما براي فيلم برداري از آيين برداشت گردو در زرقان به روستاي زرقان خواهد آمد. تاريخ دقيقي مشخص نشده و لي به احتمال فراوان پنجشنبه يا جمعه هفته جاري خواهد بود.

خبرهاي جديد از روستاي زرقان متعاقباً ارسال خواهد شد. زرقان 20

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: سه شنبه 7 مهر 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

روزهاي داغ برداشت گردو در روستاي زرقان

اين روزها اهالي سخت مشغول برداشت گردو هستند، جمع شدن اعضاي خانواده، هماهنگي با ديگر همسايه هاي باغي براي ريختن گردو به صورت گروهي ، تهيه وسايل مورد نياز و ... از برنامه هاي اين روزهاي اهالي روستاي زيباي زرقان است.

شهرت گردوي زرقان زبانزد مردم منطقه است، گردويي كه اين روزها اهالي پس از اينكه جوزروب(فردي كه به بالاي درخت بلند مي رود و با ياه گردو مي ريزد) گردو هاي مي ريزد، از لابلاي خار وخاشاك و بوته هاي جنگلي،پستي بلندي زمين جمع كرده

و آن را كاج مي كنند(پوست مي كنند)،

سپس گردوي كاج شده را به دستان پر مهر آفتاب پاييزي مي دهند تا 2سه روزه خشك شوند

 و آماده فروش،

زرقاني ؛خدا قوّت

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: پنج شنبه 3 مهر 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سوالات خود را از شوراي روستا بپرسيد؟

به نظر شما چه سوالاتي از شوراي روستا در خصوص عملكرد يكساله شان بپرسيم؟

آيا عملكرد يكساله شورا راضي كننده بوده است ؟

آيا شوراي اسلامي روستا توانسته است به قول هاي خود در يكسال گذشته عمل نمايد ؟تا چه حد موفق بوده است؟

عملكرد دهياري روستا را در يكسال گذشته چگونه ارزيابي مي كنيد؟

دهياري روستا به عنوان بازوي اجرايي شورا آيا توانسته است در شأن روستاي زرقان فعاليت نمايد؟

نظرات و پيشنهادات خود را در بخش نظرات سايت براي ما ارسال نماييد تا در گفتگوهاي آينده با شورا ودهياري به اطلاع آنها رسانده شود.

وطن من زرقان

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: یک شنبه 29 شهريور 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

مصاحبه مدير سايت زرقان20 با سايت جغتاي سلامjoghataisalam.ir به مناسبت روز خبر نگار

اصل مصاحبه براي شما عزيزان گذاشته شد

برای بروز رسانی وبلاگم به کافی نت های جغتای می روم / با دوربین کرایه ای عکس می گیرم

سیستم شخصی ندارم بعدازظهرها و شب خبرها را جمع آوری می کنم
صبح روز بعد جغتای می روم و از کافی نت وبلاگ را به روز می کنم، برای تهیه عکس هم چون دوربین ندارم، دوربین کرایه می کنم که همه اینها از جیب شخصی ام تامین هزینه می شود.
 
یکی از معدود وبلاگ های روستایی فعال در شهرستان وبلاگ zarghan20.irاست، این وبلاگ از سال ۹۰ تاکنون همواره به سیر فعالیت خود ادامه داده و کمتر با تعطیلی طولانی مدت مواجه شده است.

 

 

 

 

 

یکی از وجوه تمایز این وبلاگ با سایر وبلاگ های روستایی این است که زرقان ۲۰ به هیچ عنوان اهل کپی برداری نیست و محتوای آن اغلب بومی و تولیدی است.

جغتای سلام به مناسبت روز خبرنگار گفتگویی با جناب آقای مهدی زرقانی مدیر این پایگاه خبری که سابقه همکاری با خبرگزاری دانشجو را هم داشته، انجام داده است که از نظر شما می گذرد:

بعنوان سئوال اول بفرمائید اصلاً چی شد که به فکر راه اندازی وبلاگ خبری در زرقان افتادید؟

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت شما و مخاطبین گرامیتان عرض سلام دارم. چند سالی که در زرقان زندگی کردم عدم اطلاع رسانی و پوشش اخبار روستا خیلی ناراحتم می کرد، دوست داشتم زرقان و مردم آن هم جایی در اخبار و رسانه ها داشته باشند، تنها کاری که از دستمان می آمد راه اندازی وبلاگ بود، کار را شروع کردیم ابتدا فقط خبر کار می کردیم ولی بعدها به سمت گزارش و مصاحبه هم آمدیم، در روستا اصلاً خبر کم نیست باید سوژه یابی و کار کرد.

شما به تنهایی کار می کنید یا تیم هستید؟

ابتدای کار ما چند نفر بودیم و قرار بود تیمی کار کنیم ولی به علت مشغله کاری، عدم دسترسی به اینترنت، شرایط روستا این تعداد کم شد و الان تنها کار می کنم، بعضی ها قول دادند و دوست داشتند بایند کار کنند ولی بازهم نشد، حتی در بخش خواهران خیلی سعی شد تیمی تشکیل شود تا حساسیت خاص اهالی از بین برود ولی فعلا نشد، سخت است ولی ادامه می دهم.

با توجه به کوچکی محیط و آداب و رفتار مردم، فضای تهیه خبر و گزارش در روستا را برای ما ترسیم کنید.

در روستا معمولا یک طرف خبرها به شورا و یا دهیار بعنوان تنها مسئولین روستا بر می گردد، معمولاً موجب واکنش اینها می شود، با ما همکاری نمی کنند، از ۵ نفر اعضای شورای روستا یک نفر با ما همکاری می کند، می ترسند چیزی از آنها بنویسی که برایشان بد شود.

مردم عادی روستا هم عموماً فعالیت های رسانه ای را جدی نمی گیرند، برخی هم فک می کنند ما برای سازمان و یا اداره خاصی کار می کنیم و از آنجا حقوق می گیریم لذا زیاد تمایل به همکاری نشان نمی دهند، گاهی اگر پیرمردها و مسن تر ها همکاری کنند که الان ما با همکاری همین قشر تاریخچه ای از روستا تهیه کرده ایم.

درآمد که بعید می دانم داشته باشید، توضیح می دهید از کجا منابع هزینه ای شما تامین می شود؟

درآمد از این راه اصلاً ندارم، همه اش از جیب شخصی کار می کنم، البته هزینه ی خیلی خاصی ندارم، یک زمانی خواستم هاست و قالب خریداری کنم که دیدم از توان مالی مان خارج است، امکانات دیگر هم ندارم، من سیستم شخصی ندارم بعدازظهرها و شب خبرها را جمع آوری می کنم صبح روز بعد جغتای می روم و از کافی نت وبلاگ را به روز می کنم، برای تهیه عکس هم چون دوربین ندارم، دوربین کرایه می کنم که همه اینها از جیب شخصی ام تامین هزینه می شود.

مهمترین مشکلات شما در بحث تهیه و انتشار خبر چیست؟

روستای زرقان با اینکه یکی از پرجمعیت ترین روستاهای شهرستان است مشکل اینترنت دارد، ما در روستا به اینترنت دسترسی نداریم، مرتب قول داده می شود ولی هیچکدام به سرانجام نمی رسد. در زرقان خط adsl اصلاض وجود ندارد و معدود افرادی هم که از اینترنت استفاده می کنند از سرویس های dial-up استفاده می کنند که برای ما کارایی ندارد. چند بار خواستیم از سرویس اینترنت پست مخابرات روستا استفاده کنیم، حتی برای آن درگیر شدیم ولی نتوانستیم کاری از پیش ببریم، اگر بتوانیم در همان روستا آنلاین باشیم خیلی بهتر می شد کار کرد.

تا حالا از شما تقدیر و تشکر شده اس؟ کسی خداقوت به شما گفته؟

در بین مخاطبین، زرقانی های مقیم شهرها و استان های دیگر بسیار بوده اند که از تهیه خبر و تصویر از روستا تقدیر کرده اند ولی در بین مسئولین نه، هیچ کس تا حلا هیچ صحبت و تشکری از ما نداشته است.

یکی از ویژگی های بارز وبلاگ شما پرهیز از کپی برداری و انتشار مطالب دیگران است، در مورد این رویه توضیح دهید.

از بچگی به نوشتن علاقه داشتم، حتی سر کلاس درس برای بقیه بچه ها انشا می نوشتم. کپی هیچ جذابیتی برای من ندارد سعی میکنم با همان دایره لغات محدودم خودم بنویسم، آنچه را می بینم بنویسم، واقعیات را بازگو کنم هرچند شده قلمم قوی نباشد.

بعنوان حسن ختام اگر صحبت خاصی دارید، مطلب از قلم افتاده و یا هرچه را که لازم می دانید، بفرمایید.

تشکر می کنم از جغتای سلام، صحبت خاصی نیست فقط از مردم، شوراها و دهیار روستایمان می خواهم کار ما را جدی بگیرند، به دید سوء نگاه نکنند، مسئولین شهرستان هم به کار ما اهمیت بدهند تا دلگرمی باشد برای کار وبلاگ های روستایی.

ما هم از شما تشکر می کنیم و برای وبلاگ زرقان ۲۰ آرزوی موفقیت داریم.

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: شنبه 18 مرداد 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

بي صداقتي روزنامه خراسان رضوي

چهارشنبه 93/05/15 مطلبي در روزنامه خراسان رضوي تحت عنوان زرقان نگين جغتاي به چاپ رسيد ، مطلبي كه تماماً توسط مدير سايت زرقان 20 تهيه گرديده بود تا با نام اين سايت در روزنامه خراسان چاپ گردد، اما خبر نگار اين روزنامه با سابقه خراسان رضوي ، با  بي صداقتي كامل نه تنها نامي از سايت زرقان 20 نبرد بلكه تحقيقات 8 روزه و هزينه هاي متحمل شده جهت عكس و مطلب و تحقيقات ميداني مدير سايت زرقان 20 را نيز بر خلاف توافق في مابين مدير سايت زرقان 20 و آقاي خبر نگار  ،به نام افراد ديگري تمام كرده است.

روزنامه خراسان با اين سابقه درخشان خود چگونه به خبرنگاران بي صداقت و بي تجربه اي  همچون اين آقا اعتماد مي كند.

خبرنگار روزنامه خراسان رضوي امروز صبح ساعت 11:38 در تماس تلفني كه مدير سايت زرقان 20 به نشانه اعتراض با ايشان داشت ، در جواب اين بي صداقتي خود گفت : من نمي توانم تمام مطلب را به نام شما بنويسم، حالا مدير سايت زرقان 20  چه بايد بگويد وقتي خبرنگار روزنامه خراسان كم كاري خود را با آوردن نام هاي ديگر پر مي كند. اميدواريم مسئولين محترم روزنامه خراسان فكري به حال اين بي صداقتي ها و لطمه اي كه اينگونه خبرنگاران  به حيثيت روزنامه و مخاطبين آن وارد مي نمايند بنمايد.

مطلب چاپ شده در روزنامه خراسانkhorasannews.com/News.aspx

سابقه درج خبرهاي زرقان 20

تاريخچهzarghan20.ir/post/208/دويست ونود شش تومان ماليات اهالي روستاي زرقان در 137 سال پيش به حكومت ناصرالدين شاه

تصاويرzarghan20.ir/post/310/عكس:طبيعت زيباي زرقان.htm

قديمي ترين مساجدzarghan20.ir/post/179/عكس قديمي ترين مساجد زرقان.htm

zarghan20.ir/post/194/عطش تشنگي اهالي روستاي زرقان به علت كمبود شديد آب.htm

 

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: پنج شنبه 16 مرداد 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: یک شنبه 12 مرداد 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

عجايب زرقان

قبل از عيد يكي از اهالي روستاي زرقان تنه درخت بريده شده سپيداري را در جلو منزل خود ،براي عبور كابل برق در زمين قرارداده بود ، اما به دلايل فني و نامناسب بودن مكان كابل برق منزلش از روي اين ستون عبور نكرد ، اكنون پس از گذشت سه ماه ستون برق سبزشده و شاخ وبرگ دارد.

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: یک شنبه 4 خرداد 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

سود دست اندركاران اجرايي روستا مانع از كنترل گردشگرنماها به مناطق ديدني روستا

ارديبهشت تا شهريور ماه ، ماههاي پررفت و آمد گردشگران به روستاي زرقان است، اين رفت آمد گردشگران از نظراتي براي روستا منافع دارد اما ضررهاي آن تا كنون بيشتر بوده است، هرچند تفريح و استراحت در سايه سار درختان و كنار رودخانه هاي روستاي زرقان ، روح و روان انسان را شاد و آماده فعاليت بانشاط مي كند، اما چند سالي است كه گردشگر نماهايي كه هدفي جز خوشگذراني و سوء استفاده از طبيعت بكر زرقان ندارند، به روستاي زرقان مي آيند،اين افراد علاوه براستفاده از مشروبات الكلي و قليان و وضعيت نامناسب ظاهري و پوشش خود(انگار خونه خاله شونه)، تصويري زشت از خود به جاي مي گذارند،قطع درختان اهالي روستا و درختان جنگلي و كندن بوته هاي آويشن و دارويي از ريشه ، سوزاندن بوته هاي گون، از ديگر رفتارهاي ناهنجار اين افراد است.

اعتراض هاي اهالي گوش شنوايي ندارد؛ دست اندر كاران اجرايي روستا به خاطر منافع شخصي،در كنترل ورورد و خروج اين افراد كارشكني مي كنند، اداره منابع طبيعي نيز در خواب خرگوشي فرو رفته است، شايد اگر سالهاي پيش كه پايگاه بسيج شهداي زرقان و شوراي اسلامي روستا با همكاري هم بر ورود وخروج اين افراد با ايجاد پست ايست و بازرسي و خوشامد گويي به ورورد گردشگران،  نظارت مي كردند،توسط برخي افراد كارشكني نمي شد ، امروز اين وضع پيش نمي امد كه اهالي در داخل زمين كشاورزي خود نيز ترس برخورد با اوباش را دارند يا خانواده هاي زرقاني ديگر مانند قديم با راحتي خيال نمي توانند به باغ بروند، اين روزها ريواس كوهي بهانه اي است تا جمعيت زيادي از شهرها وروستا هاي اطراف به كوههاي زرقان بيايند.

آيا منابع طبيعي فكري به حال برداشت صحيح اين ميوه خدادادي كرده است؟يا مسئولين صبركرده اند تا اثري ديگر از ريواس كوهي زرقان همچون جغتاي و روستاهاي اطراف نماند؟ يا آيا مسئولين محترم اداره منابع طبيعي فكري به حال برداشت بي رويه و غلط آويشن كوهي توسط اين افرادنموده اند، بسياري از تپه هايي كه زماني از آويشن پربود ،upload7.ir/imgs/2014-05/83596754895317662450.jpgحالا به علت كنده شدن از ريشه ديگر اثر از آن آويشن خوش طعم نيست.

مسئولين محترم، دست اندر كاران اجرايي زرقان ، نبض طبيعت زرقان به شماره افتاده است!!!

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: شنبه 13 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 بيان مشكلات عمده روستا در حضور نماينده محترم آقاي سبحاني فر و ديگر مسئولين شهرستان جغتاي

در جلسه ديروز چه گذشت؟

آقاي علي اكبر نيازي مقدم دهيار روستا در خصوص جلسه ديروز بيان كرد:

در ابتداي جلسه عرض خيرمقدم توسط دهيار و اعضاي شوراي اسلامي روستا به نماينده محترم مجلس جناب آقاي سبحاني فر و ديگر مسئولين روستا توسط حسين زرقاني عضو شورا قرائت شد.

سپس بيان مشكلات عمده روستا كه گريبانگير اهالي شده است براي مسئولين بيان شد، كه از جمله مهمترين مشكلات مطرح شده در اين جلسه ؛ مشكل اهالي با اداره منابع طبيعي شهرستان جغتاي بود كه با استقبال مردم مواجه شد و حواشي زيادي در اين جلسه به خود اختصاص داد. (از جمله مشكلات مطرح شده؛ زمينهاي كشاورزي با سابقه 50 ساله بود كه اهالي ادعا داشتند منابع طبيعي جزو اراضي ملي ثبت كرده است)

جواب رئيس منابع طبيعي به اين اظهارات قانع كننده نبود و فقط گفت اين نقشه مربوط به سالهاي قبل مي باشد كه ما موظف به انجام ان هستيم،

اما در پايان صحبت هاي رئيس منابع طبيعي جناب آقاي سبحاني ضمن تقدير و تشكر از اهالي روستاي به خاطر ابراز همدردي باايشان در سوگ پدر گراميشان در خصوص مشكلات منابع طبيعي ، با نظر ايشان مقرر گرديد كه اداره منابع طبيعي ، نقشه هاي مذكور را دوباره بررسي و تجديد نظر نمايد و مشكلات مردم را در اينباره به حداقل برساند.

طرح توسعه روستا و بازنگري طرح هادي، مسئله و مشكلات مطرح شده مردم با رئيس بنياد مسكن بود، كه توسط دهيار  در اين جلسه مطرح شد و همچنين  گفت چرا با گذشت مدت حدود دوسال از پايان طرح  اقدامات جديد صورت نگرفته است؟

رئيس بنياد مسكن در جواب اهالي  گفت: ما به اين مسئله واقفيم اما به علت نبود اعتبارات لازم طرح بازنگري نشده و طرح توسعه صورت نگرفته. در پايان به علت قانع نشدن دهيار و اهالي و صحبت هاي جناب آقاي سبحاني مقرر شد كه هزينه مربوطه جهت انجام بازنگري نقشه ها و طرح توسعه روستا توسط دهياري به صورت خودياري پرداخت گردد و همچنين مقرر شد جلسه اي در حضور بخشدار و بنياد مسكن و شورا و دهيار برگزار گردد و هرچه زودتر اقدامات لازم صورت گيرد و نتيجه به حضور آقاي سبحاني  ارسال گردد.

 

در اين جلسه همچنين مشكلات  تلفن  روستا و ADSL  و سيستم ديجيتال و ورزش جوانان و جاده آسفالت اصلي و طرح نيمه تمام فاضلاب روستا توسط شورا ودهيار مطرح شد ، كه آقاي سبحاني فر قول داد مشكل تلفن و ADSL را در روز 27 ارديبهشت روز مخابرات رفع خواهد شد و ديگر مشكلات مطرح شد نيز هرچه زودتر مرتفع خواهد شد.

 

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: پنج شنبه 11 ارديبهشت 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

نگراني كشاورزان روستاي زرقان از خساست آسمان

در حالي كه اين روزها وضعيت آب وهوايي مناطق جنوبي كشور كاملاً برفي است و بارش هاي خوبي داشته است ، آب وهواي شمال شرقي كشور كم بارش بوده است.

روستاي زرقان نيز كه در كوهپايه هاي نظرگاه واقع شده است با وجود شرايط كاملاً كوهستاني اش اما فصل كم بارشي را سپري مي كند، اين موضوع باعث نگراني كشاورزان شده است، بارش برف و باران در فصول پاييز و زمستان در چند سال اخير خوب بوده است اما امسال شرايط اصلاً خوب نبوده ، يكي از اهالي اين وضعيت آبو هوايي را ناشي از بي توجهي اهالي به صاحب آسمان ها و زمين ذكر مي كند و اين برخي اهالي واقعاً نسبت به نماز اول وقت بي انصاف شده اند،خدا به مردم رحم كند.

هرچند هنوز فصل بارش هاي الهي به پايان نرسيده ولي اگر وضع به همين صورت ادامه يابد ...

 

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: یک شنبه 22 دی 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

 برداشت گردو در زرقان خاطره اي ماندگار براي خانواده ها

گردو پادشاه محصولات باغي روستاي زرقان شناخته مي شود و براي خود نام و نشاني دربين ديگر محصولات باغي كسب كرده است.

روستاي زرقان به دليل طبيعت كوهپايه اي و معتدل كوهستاني خود مكاني مناسب براي كشت گردو مي باشد.

وجود درختان با قدمتي ديرينه در روستا نشان دهنده جاي پاي محكم اين محصول سردرختي در سبد غذايي و اقتصادي خانواده هاي روستاي زرقان داشته است.

هرساله باشروع فصل برداشت گردو كه تقريباً از نيمه دوم شهريور ماه آغاز و تا اواخر مهر ماه ادامه مي يابد، شور و نشاط خاصي در بين اهالي مشاهده مي شود.

براي برداشت گردو اهالي از يك روز قبل مقدمات را آماده مي كنند، از اطلاع رساني به ديگر اقوام تا گرفتن فردي كه به تواند از درختان بلند بالا برود و با ياه(چوب 10> متري ) گردو بريزد،صبح زود همگي به سمت باغ حركت مي كنند ،گردو ها از درخت ريخته مي شود و اعضاي خانواده درمحيطي صميمي در حالي كه معمولاً يكي از اعضا داستاني را براي بقيه مي گويد ،بقيه مشغول جمع كردن گردو ها از لابه لاي برگ ها و خارو خاشاك هستند، پس از جمع كردن گردوها معمولاً خانواده خود را براي نوشيدن چاي آتشي و نهار آماده مي كند تا نفسي تازه كند،و بچه ها گردو هاي تازه را در زير ذغال داغ اجاق مي گذارند تا پخته شود و نوش جان كنند البته شيطنت بعضي از بزرگتر ها نيز گل مي كند و تعدادي از اين گردو ها را نوش جان مي كنند ،گواراي وجودشان.

گردو ها پس از انتقال به روستا توسط اعضاي خانواده ،كاج مي شوند(كندن پوست سبز گردو) و براي خشك شدن بر روي ايوانها،پشت بامها،و داخل حياط پخش مي شوند ، پس از چند روز ماندن در زير آفتاب گردو ها جمع و داخل كيسه ريخته و براي خوردن وفروختن آماده مي شود

 

براي مشاهده تصاوير بيشتر به ادامه مطلب برو...

 

onLoad and onUnload Example


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: شنبه 13 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

عكس:شروع فصل برداشت گردو در روستاي زرقان

اين روزا اهالي روستاي زرقان سخت مشغول برداشت گردو از باغات خود هستند، خداقوت كشاورز

 

onLoad and onUnload Example


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: سه شنبه 2 مهر 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

قابل  توجه كليه خوانندگان زرقان 20

از اين پس مي توانيد آخرين اخبار و گزارشات مربوط به روستاي زيباي زرقان

را در آدرس جديد سايت زرقان 20  بخوانيد:

 

                                               Zarghan20.ir

زرقان 20

 

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , zarghan20.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com