قطع بيش از 2 هفته شبكه 3 سيما در روستاي زرقان، آيا مسئولان استان به فكر مردم هستند؟

نزديك به 2 هفته است كه مردم روستاي زرقان از دريافت تلويزيوني شبكه 3 سيما محروم شده اند و كسي نيست تا جوابگوي مردم باشد ، شبكه 3 شبكه اي محبوب در بين اهالي روستاها مي باشد ولي قطع شدن دريافت آن باعث ناراحتي مردم شده است . بسياري از فوتبال دوستان فوتبال داخلي و خارجي فقط از شبكه 3 سيما تماشا مي كنند زيرا در روستاي زرقان شبكه هاي ديجيتال قابل دريافت نيست، كاش مسئولين صدا وسيما به فكر روستا هاي دور افتاده نيز بودند. هرچند دريافت شبكه هاي ديجيتال در نقاط مرتفع زرقان امكان پذير مي باشد ولي شايد فقط 100 خانوار از جمعيت 800 خانواري زرقان بتوانند از اين امكان بهره ببرند.

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: شنبه 28 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

خبر فوري

غرق شدن 17 رأس گوسفند در بركه آب

ديروز هنگامي چوپانان گوسفندان تشنه را براي نوشيدن آب به گودال آبي در آخرين نقطه گزعزيز در محدوده زرقان و منج شيرين مي برند ، گوسفندان تشنه به سمت آب جمع شده در گودالي عميق هجوم مي برند ، ولي به علت شيب زياد اطراف گودال تعدادي از گوسفندان به داخل گودال پرت مي شوند، با وجود تلاش چوپانان براي نجات گوسفندان 17 رأس از انها تلف مي شوند .

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: سه شنبه 24 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

ريواس كوهي زرقان در خطر نابودي كامل

وجود گياهان خودرو دارويي و غذايي در كوههاي بلند و و ارتفاعات زيباي منطقه جنوبي شهرستان جغتاي نعمت بزرگي براي مردم منطقه مي باشد.

ريواس كوهي از جمله اين گياهان مي باشد كه ارزش غذايي ودارويي فراوان دارد، زماني اين گياه ارزشمند در تمام مناطق كوههاي جنوبي شهرستان جغتاي يافت مي شد اما به دليل برداشت بي رويه و غير اصولي آن توسط اهالي و افرادي كه از ديگر روستاها و شهر ها آمده بودند به جز برخي مناطق صعب العبور در ديگر مناطق نابود شد ، در حال حاضر روستاي زرقان نيز به همين وضع گرفتار شده است و ورود بي رويه و كنترل نشده افراد از روستاهاي اطراف و جوين ، ريواس زرقان در خطر كامل نابودي قرار داده است، اي كاش مسئولين محيط زيست شهرستان همان طور كه نسبت به گسترس زمينهاي كشاورزي مردم جديت نشان مي دهند، نسبت تخريب و نابودي تنها بازمانده هاي ريواس كوهي نيز جديت نشان دهند.

در اينجا بخشي از خواص درماني ريواس كوهي را ذكر مي كنيم:

خواص درمانی

ریواس طبیعت سرد دارد و دارای ویتامین ها و املاح معدنی گوناگونی است. برای تمامی اعضای بدن، ماده ی غذایی بسیار ممتازی شمرده می شود و اثر شگفت انگیز و معجزه آسایی دارد. قابض است و برای تقویت 

معده  و کبد مفید می باشد. خوردن ریواس برای بیماران تب  دار و بی اشتها مفید بوده و یرقان  ، وسواس  ، سستی را درمان می نماید. در این گونه موارد می توان 100 گرم از آب ریواس یا رب ریواس را میل کرد. صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می کند و برای حصبه  و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است. خوردن ریواس را نباید در برنامه ی غذایی از یاد بُرد. ریواس را برای تهیه ی خورش، کمپوت، مربا و شربت مورد استفاده قرار می دهند. سعی کنید در مصرف ریواس زیاده روی نکنید.

همچنين فوايد دارويي فراوان ديگري نيز دارد.

ارزش تغذیه ای 85 گرم ریواس

انرژی ... 29 کیلو کالری

چربی ... 2/0 گرم

پروتئین ... 8/0 گرم

کربوهیدرات ... 7 گرم

 کلسیم... 266 میلی گرم

سدیم  ... 5 میلی گرم

پتاسیم ... 148 میلی گرم

ویتامین ث  ...  7 میلی گرم

 ویتامین آ... 100 تا 300 واحد بین المللی.

 

 

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: دو شنبه 16 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

برگزاري جشن ميلاد حضرت زهرا (س) در روستاي زرقان

ديشب همزمان با ميلاد دخت نبي فاطمه(س) در محل مسجد جامع جشني برگزار گرديد ، در اين مراسم ابتدا مداحان اهل بيت حاج غلامعلي زرقاني و سيد حسين حسيني نيا مداحي نمودند، پخش شيريني و شكلات و و همچنين تقدير از همسران شوراهاي اسلامي روستا قديم و جديد از ديگر برنامه هاي مراسم بود.

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: چهار شنبه 11 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

چشمه كيشمون فراموش شده براي بچه هاي راه مدرسه

وقتي در زرقان درحال قدم زدن در كيشمون هستي، منظره اي زيبا را مشاهده مي كني، زيبايي كيشمون نشأت گرفته از سرسبزي درختان و چشمه آن است .

وقتي هنوز در زرقان آب  لوله كشي نبود تنها منبع رفع تشنگي دانش آموزان و برداشت آب مردم زرقان چشمه كيشمون بود ، چشمه اي كه مستقيماً از دل روستاي زرقان بيرون مي آيد ، در آن دوران دانش آموزان پس از هر زنگ تفريح دوان دوان به سمت چشمه مي رفتند و نوبت به نوبت آب مي نوشيدند ، رونقي داشت چشمه ، شور و شادي بود بين دانش آموزان .

با آمدن آب لوله كشي و اعتراضهاي بهداشت مبني بر غير بهداشتي بودن آب چشمه به دليل عبور از زير خانه هاي مسكوني، باعث شد تا چشمه تنها بماند ، امروز چشمه آب استخر كيشمون را براي كشاورزان تأمين مي كند.

اما هنوز زيبايي منظره هاي كيشمون دل انگيز است.

يادت به خير چشمه

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

اسامي نامزدهاي انتخابات شوراي اسلامي روستاي زرقان

در مدت زمان تعيين شده از سوي ستاد انتخابات كشور براي ثبت نام در انتخابات شوراي هاي شهر و روستا، 12 نفر از روستاي زرقان نام نويسي نموده اند كه البته اين اسامي پيش تأييد صلاحيت ها مي باشد:

1 - احمد زرقاني موسي الرضا

2 - رضا زرقاني نظر علي

3 - حسين زرقاني غلامعلي

4 - سيد علي خاتميان سيد عباس

5 - سيد مهدي زرقاني سيد محمد

6- عليرضا بهشتي فر رمضانعلي

7 - علي اكبر نعمت خواه محمد علي

8 - حسين زرقاني صفر علي

9 - عباس زرقاني ميرزامحمد

10 - علي اكبر خليلي عزيزالله

11- محمد زرقاني رضاعلي

12 - ابوذر زرقاني غلامعلي

 

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: شنبه 7 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

آسيابان روستاي ما موهايش را در آسياب سفيد نكرده است.

در روستاي زرقان براي آرد کردن گندم هنگام نياز، گندم را پاك مي کنند به اين ترتيب که زناني ماهر با غربال، گندم را کم کم تميز و شن گيري مي کنند و دوباره آن را روي پارچه اي  بزرگ مي ريزند و چند نفري هم محض احتياط اين گندم را وارسي و کلوخ ريزه و شن و خاشاک آن را جمع مي کردند و سپس گندم آماده را در کيسه هاي بزرگ به نام جوال مي ريزند تا توسط مرد خانه به آسياب منتقل شود.

آرد كردن گندم در زمان قديم زحمت زيادي داشت اهالي بايد گندم خود را به وسيله خراس (نوعي آسياب كوچك  دستي) ارد مي كردند  ، كم كم دو سه نفر از اهالي آسياب هاي آبي را در رودخانه سر آسيا راه انداختند و تا مدت ها مردم گندمشان را با آسياب هاي آبي آرد مي كردند ،همان طور که گفته شد اين آسياب ها به طور معمول با آب کار مي کرد که به وسيله کانالي آب از بيرون هدايت و وارد استوانه اي چاه مانند مي شد که از پايين منفذي تنگ براي خروج با شدت آب و برخورد به پره هاي زيرسنگ ها و به حرکت درآوردن آن داشت. ، امروز هنوز آثاري از آن آسياب ها وجود دارد ، گذشت تا آنكه روحانيت زرقان براي اولين بار آسياب ديزلي را در زرقان  تأسيس كردند (حاج حسن آقا و ...)  و كم كم آسياب هاي ديزلي رواج يافت و رمضان ملك ، محمد تقي نيازي مقدم و محمد تقي علي اصغر....... ادامه مطلب را ببينيد

onLoad and onUnload Example


ادامه مطلب
نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: پنج شنبه 5 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

كدام اصلح تر است؟

در حالي كه زمان ثبت نام نامزد هاي انتخابات شورا هاي اسلامي شهر وروستا به پايان رسيده است  و  طبق شنيده ها 11 نفر از روستاي زرقان براي اين دوره ثبت نام نموده اند ، در صورتي كه تمام اين 11 نفر تأييد صلاحيت گردند  نوبت به انتخاب مردم مي رسد . اينجاست كه تبليغات و شناخت مردم  نسبت به نامزد ها مي تواند تأثير گذار باشد، آيا مردم روستاي زرقان از ميان نامزد هاي اصلح مي توانند اصلح تر را انتخاب كنند يا ممكن است انتخابشان اسير تبليغات و يا چشم و هم چشمي شود.

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

رقابت داغ گمانه زني ها در خصوص نامزد هاي احتمالي شوراي روستا

با شروع ثبت نام از نامزد هاي انتخابات شوراي اسلامي روستا ، گمانه زني ها در خصوص افرادي قصد شركت در اين دوره از انتخابات را دارند شروع شده است. بحث اين روز هاي اهالي بيشتر در خصوص نامزد ها مي چرخد.

منتظر اخبار داغ انتخابات در روستاي زرقان باشد.   زرقان 20

onLoad and onUnload Example

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: دو شنبه 2 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , zarghan20.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com